Mitt sätt att se, mitt sätt att berätta – med bilder och med ord

Solens skugga


Blomsterflickahttp://www.flickr.com/photos/jetuma/5883704473/

Det är midsommarafton och lilla Tuva 5 år har feber och vattkoppor, men det är inget som hindrar henne att plocka sju sorters blommor som hon senare ska lägga under kudden.

Bilden är ett skolexempel på hur solen mitt på dagen lyfter fram skarpa skuggor i ansiktet, vilket är just därför grundreglen är att undvika att fota mitt på dagen i direkt solljus.

Meeeen, jag tycker just att skuggorna passar alldeles utmärkt och förstärker känslan i den här bilden. Det blåser så rejält att blommorna i handen niger och solen skiner så starkt att lilla Tuva måste kisa i det starka ljuset. Jättefint tycker jag!

Visst, det går det inte att argumentera emot att solen mitt på dagen skapar skuggor, men låt inte det hindra dig från att använda kameran i sommar. Gör faktumet till en utmaning och var istället lite kreativ och använd dig av solen och skuggorna.

Ett bra och enkelt sätt att lätta upp skuggorna, är att använda den lilla inbyggda blixten i kameran.

Vill du få mer tips och lära dig mer om att fota i solljus kan du läsa artikeln och fotoguiden på Kamera & Bild:  Ljusskolan – Solljus

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.