Hoppa han på tallegren…


Ekorre

”Hoppa han på tallegren…” är min tolkning på tema ”Hopp” för Fotosöndag (finns också på mitt flickr-konto).

När jag först började fundera på hur jag skulle tolka temat den här veckan kretsade tankarna runt att försöka fånga känslorna hopp och förväntan på något passande sätt t ex ”hopp om att vinna något”, ”ett idrottsrelaterat hopp tex höjdhopp, ländhopp” eller ”den förväntan som finns på en avbytarbänk i fotboll där spelare hoppas på att bli inbytta” (en bra idé jag fick av en kollega).

Men så plötsligt dök idén om ekorren upp, vilket jag gillade! En ekorre skulle bli en bratolkning, samtidigt som det skulle bli ett bra tillfälle att lära känna mitt nya objektivet lite mer (en Tamron 70-300).

Hm…Vart och hur skulle jag hitta en ekorre på beställning? Ja, inte hemma i soffan i varje fall!

Så jag tog mig ut till skogarna runt Skutberget i Karlstad, men att hitta en ekorre skulle visa sig bli lättare sagt än gjort och någon ekorre dök inte upp hur än jag ropade och lockade med smaskiga kottar. Helt enkelt hopplöst!

Efter en fin eftermiddag och en del bilder på fåglar började kvällen sakta men säkert sänka sig över Skutberget och ljuset i skogen dämpades, så jag gav helt enkelt upp dagens fotojakt på ekorrar och började ge mig av hemmåt.

På stigen ner mot parkering satt han och väntade på mig – Unge herr ekorre!Ekorre på stigen

Nu gällde det att handla fort! Jag fick upp kameran, försökte i farten komponera och exponera så gott som möjligt och fick med mig ett gäng med bilder.

När jag 20 minuter senare satt i bilen på väg hem infann sig en minst sagt nöjd och behaglig känsla i kroppen.

Härligt! Jag fick min ekorre på bild!

Silhouette ekorre

Visst bilderna är inte knivskarpa då jag hade svårt att sätta fokus direkt på ekorren istället för på trädstammen, men med tanke på förutsättningarna med ett nytt objektiv och en kväll i skymning blev resultat ändå ganska bra, dessutom jag fick ett utmärkt tillfälle att testa objektivet och inte minst fick jag den bild jag ville ha till Fotosöndag.

Hoppet är det sista som överger människan…även när man ska fota ekorrar!

5 thoughts on “Hoppa han på tallegren…

  1. Man ska ha tur också, grattis till mötet med den lille och den lyckade ekorrejakten. Småler lite när jag ser ditt bloggnamn, tänkte själv på det först men ändrade mig sen efter att ha googlat på det, för många träffar 😉

    1. Tack för kommentaren Pia!
      Skam den som ger sig 🙂 och till slut dök han ju upp…även om det var i grevens tid (och med en rejäl skopa tur).
      Ja, verkligen! Det är alltid klurigt att hitta bra, men framför allt lediga domännamn. Jag hade nog lite tur (här också) att ”bildligttalat” var ledigt när bloggen skapades.

      Ha en fin dag!

      /Mattias

  2. Jag tycker att det är en alldeles utomordentlig tolkning av temat, ekorrar personifierar hopp på många olika plan. Det är kul att höra att du efter en lång ekorrjakt fick några kort, de är vackra och skygga små djur. Jag köpte själv ett 28-300 alldeles nyligen och skall förhoppningsvis hitta några lämpliga motiv till detta, tyvärr hann jag inte med fotosöndagsuppgiften denna veckan. Mittbilden tycker jag är allra vackrast, du har lyckats fånga ekorrens uppmärksamhet och skygga natur.

    Hälsningar Faugel (Flickr)

    1. Tack för din kommentar Faugel!
      Ja, jag tyckte också det kunde bli en bra och passande tolkning. Från början hade jag också någon idè om att fånga ekorren i ett hopp när han kommande mot mig….men någon måtta på önskemål och tur får det vara. För det första sprang han hela tide bort ifrån mig och inte mot mig och att det sedan skulle dyka upp en snygg hoppbild som gick att fånga, var bara att glömma. Förmodligen en naturfotografs vardag!
      Så det fick bli en mer symbolisk bild och ett porträtt på ekorren som ett hoppande djur i egen hög person.
      Jag fick några andra roliga bilder också, men de förtjänar ett eget blogginlägg.
      PS. Ser fram emot din tolkning till nästa tema.
      Ha en fin dag!
      /Mattias

Kommentera

