The Hungry Giant


The hungry giant
”The Hungry Giant” är min tolkning för Fotosöndag och tema ”Perspektiv” (bilden finns också på mitt flickr-konto).

Åkte helt enkelt ner till stan för att fota arkitektur med linjer och perspektiv i fokus, vilket iofs blev ganska bra bilder, men samtidigt lite tomma och inte någon riktig utmaning.

Så när jag kom hem i eftermiddag tog jag hjälp av mina fotoassistenter (läs döttrar) för att försöka komponera och skapa den bild jag från första början hade tänkt mig.

Men det skulle visa sig vara lättare sagt än gjort!

Först skulle vi leta rätt på en bra punkt högt upp där Tuva skulle stå och då också helst mot en fri yta och bakgrund (en himmel), samtidigt som Jenny skulle stå blick stilla med händer med ett tum- och pekfingergrepp om Tuvas luva på jacka som vi också hade riggat med en pinne så att den skulle stå rakt upp för att lättare kunna lyfta henne i kragen genom bildkompositionen.

Som ni förstår tog det sin tid att både hitta en bra plats med en omgivning och bakgrund som inte skulle störa för mycket…i ett bostadområde med hyreshus! Jag tyckte ändå det blev OK, även om träden i bakgrunden irriterar lite.

Sedan var det en riktigt utmaning för Tuva att försöka stå still uppe på ett tak, samtidigt som Jenny skulle hitta en position där hon med precision greppar om luvan och stoppa henne i munnen…bildligt talat!

Även om jag inte riktigt lyckades få riktigt bra skärpa både på Tuva och Jenny, så blev det ett slutresultat jag gillar och är nöjd med.

Återigen har Fotosöndag fått mig att prova på saker som jag aldrig tidigare gjort!

Kommentera

