Intimt med Ramsby och Hederos på Scalateatern Karlstad 10 april 2014


Nina Ramsby på Scalateatern 2014
Det var en intim och personlig spelning som vi bjöds på när Nina Ramsby och Martin Hederos hade sin turnépremiär på Scalateatern i Karlstad, den här torsdagskvällen i april.

Scenen på Scalateatern inbjuder verkligen till den här typen av spelningar, men det kräver också en del av artisterna för att fånga känslan.

Nina och Martin gör flera fina tolkningar under kvällen och de pratar med oss i publiken, kanske 100 personer?! på ett sätt som gör att vi hittar till varandra.

Visst är det lite oslipat och allt sitter inte riktigt perfekt när Nina ibland letar efter textraderna i huvudet, drar av några falska toner på blåset, stämmer om sin gitarr några gånger, samtidigt erkänner hon på sitt personliga Nina-sätt öppet och ärligt att hon övat lite för lite inför turnépremiären

Martin kämpar med sitt ostämda piano hela kvällen, och gör det riktigt bra!

Visst var det en fin spelning ikväll med två härliga personligheter och mycket duktiga musiker.

Så om du kan, ska du ta vara på möjligheten att se Ramsby och Hederos spela visor och jazz på sitt sätt. Det är både charmigt och bra!

I samband med att de nu gör ett återsläpp på skivorna ”Visorna” (2004) och ”Jazzen” (2006)…på svart och vit vinyl, så ger de sig nu ut på en Sverigeturné i miniformat med stopp i Karlstad, Malmö, Göteborg och Stockholm.

Martin Hederos på Scalateatern 2014

Jag träffade Nina Ramsby för första gången i oktober 2013 i samband med fotoutställningen ”Jag tar kort” på Thimar/Westling Galleri, där hon då också spelade några låtar och läste dikter, som du kan läsa mer om i mitt blogginlägg: ”Jag tar kort” tillsammans med Nina Ramsby.

Hon gjorde stort intryck på mig både som person och artist. Efter det mötet har jag lyssnat en del på hennes musik och naturligtvis också skivorna ”Visorna” och ”Jazzen”.

Martin Hederos är en fantastisk duktig musiker, som jag inte känner personligen, men som jag följt genom karriären där han spelat med bl a TSOOL, Ane Brun, Mattias Hellberg …och ja, Nina Ramsby.

Kommentera

