En magisk kväll med First Aid Kit


Det är en måndagkväll i febrauri och vintern har kopplat sitt grepp om Värmland, när jag och min dotter Jenny (som fyller 13 år om bara några dagar) tar plats på Scalateatern i Karlstad.

Vi sitter lite pirriga och väntar förväntningsfullt på att systrarna Johanna och Klara Söderberg i First Aid Kit ska kliva in på scenen…några minuter senare omfamnar de oss med all sin magi och utstrålning.

Johanna Söderberg - First Aid Kit

Vi njuter under den en och en halv timmes långa spelningen och efteråt bubblar kroppen av en mysig feelgood-känsla som sitter i flera dagar.

First Aid Kid levererar en fantastisk fin och personlig konsert för en utsåld Scalateater den här kvällen.

Den gamla teatern passar verkligen bra till den här typen av intima spelningar, med kräver också en hel del av artisterna som står på scenen att hitta närvaron och den personliga kontakten med publiken i den här miljön…och det var precis det Johanna och Klara gjorde den här kvällen.

De gjorde det till sin kväll och till vår First Aid Kit kväll!

Klara på gitarr och sång är lillasyster och den av tjejerna jag sett och känner lite mer som frontfigur innan konserten, men storasyster Johanna bakom sin keyboard överraskar och imponerar stort på mig den här kvällen. Nu är det inte längre en frontfigur i Firs Aid Kit, det är två!

Visst är det här en typ av musik som ligger mig väldigt nära om hjärtat, men det gör också att jag har höga krav och förväntningar.

Det börjar bra och när de pluggar ut helt till ”Ghost Town” och sjunger utan både förstärkare och mikrofoner med bara en strålkastare riktade mot sig är närvaron total. Det är så avskalat och vackert att jag knappt vågar andas och jag kan höra min egen puls slå i takt med anslagen på Klaras gitarr. Phu!

First Aid Kit - Unplugged

Mellansnacket är charmigt, lite fnissigt och med glimten i ögat. Direkt efter spelningen köper vi ”De Luxe Boxen” som de på ett oförargligt och roligt sätt gjort reklam för…du förstår om du själv sett eller ska se spelning.
Firs Aid Kit - De Luxe Box "The Lion's Roar"

När sedan ”Wolf” sakta men med urkraft börjar pulsera tar spelningen nya höjder och når en nivå som jag inte ens i min fantasi skulle kunnat föreställa mig att få vara med om den här kvällen. Wow!

I fantastiska ”Emmylou” bjuder systrarna in publiken och vi sjunger tillsammans ”I’ll be your Emmylou and I’ll be your June, If you’ll be my Gram and my Johnny too”, en kärleksfull hyllning till förebilderna Emmylou Harris/Gram Parsson och June Carter/Johnny Cash och om att vara två själsfränder som kompletterar varandra. För övrigt också en låt som amerikanska musiktidningen Rolling Stone utsåg till nr 10 av 2012 års bästa låtar i deras 50-top lista.
 

First Aid Kit - The Lion's Roar

När lejonet ryter i deras mest välkända låt ”The lions roar”, så släpper de loss rejält och headbangar vilt på scenen…vilket känns oväntat och nästan lite konstigt, men också lite typiskt och FirstAid-kaxigt. Haha, där fick ni!

De har tagit och erövrat världen med storm genom sin personliga stil och musikaliska uttryck i texter, komposition och sång, där de kompletterar varandra och tillsammans blir en sanslös dou med en begåvning och talang som är svårt att sätta ord på. Frågan är vart det ska ta vägen? Det här är ju bara början och redan så bra!

Ja, jag är såld och kommer med stort intresse att följa deras musikaliska resa!

I veckan vann de förtjänstfullt priset Nordic Music Prize för bästa nordiska album 2012 och allt annat än armarna fyllda med statyetter från Grammisgalan till veckan vore en mindre sensation (tillsammans med Swedish House Maffia, som förmodligen kommer att ta hem resten av priserna).

Om systrarna Söderberg kommer till en lokal nära dig, så ska du gå dit, allt annat är ett stort misstag som du surt kommer att ångra.

Som liten aptitretare avslutar jag blogginlägget och min hyllning till First Aid Kit med två korta klipp från spelningen med inledningen på den vackra Simon & Garfunkel-covern ”America” och till sist de headbangande systrarna Söderberg i ”The Lion’s Roar”.


First Aid Kit – America


First Aid Kit – The Lion’s Roar

En reaktion till “En magisk kväll med First Aid Kit

  1. Du får med varendra liten detalj från kvällen. En helt otrolig konsert. Tror minnet och känslan från den kommer sitta kvar länge, länge. Kan nästan rysa fortfarande när man tänker tillbaks på vissa stunder av de där 90 minutrarna. 🙂

Lämna en kommentar

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close